דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כמה הערות על תורת המשחקים 

מאת    [ 26/07/2009 ]

מילים במאמר: 354   [ נצפה 3412 פעמים ]

המונח : תורת המשחקים הוא "צעיר" למדי בתחום המדע. רק בשנת 1944 יצא לראשונה הספר הראשון בתחום חדש זה : Theory of Games and Economic Behavior

הספר יצא לאור על ידי מספר מחברים שהמפורסם בינהם הוא ג'ון פול ניומן מתמתקיאי דגול וחשוב. צריך לזכור , גם כיום שהבסיס לכל תורת המשחקים הוא על יסוד דיספלינה מתמתטית. במלים אחרות: ניסיון לתאר תרחישים או לבסס אסטרטגיות התנהגויות על בסיס המתמתיקה.

לעיתים אנו נוטים לייחס לכל התרחשות בחיינו את יסודות והנחת העבודה של תורת המשחקים.לא כל דבר בחיים הוא:"משחק סכום אפס"ולא כל סיטואציה בחיים מושתת על :"דילמת האסיר".לא כל פעילות שלנו ושל הצד השני מבוססת על אסטרטגיה חשיבתית צופת פני עתיד.

לא מכבר שמעתי הרצאה מאלפת של פרופסור חיים שפירא אשר הציג את תורת המשחקים בדרך משעשעת וברורה.קלה להבנה להדיוטות כמוני ואחרים. נדמה לי שבכך טמונה, אולי, הבעיה בתורת המשחקים. ההבנה המוטעית שלנו שאכן תורה זו תפתור כל דבר בכל מצב.המציאות, לעניות דעתי, מורכבת הרבה יותר וכפי שלא ניתן, כמעט במדעי החברה והפסיכולוגיה למצוא קשר סיבתי חד חד ערכי בין סיבה לתוצאה ,כך קשה יהיה למצוא זאת בעזרת תורת המשחקים. אנו עוסקים בבני אדם.יצורים מורכבים מעין כמוהם.גם ההתייחסות הרציונלית אליהם אינה בהכרח נכונה כי ידוע שבני אדם פועלים על סמך רגשות ולא על סמך בסיס חשיבה רציונלי.דווקא כאן מראה תורת המשחקים באופן הברור ביותר את טעויות בני האדם ואת הסיבה החשובה והנכונה ביותר להשתמש בבסיס תורת המשחקים לקביעת אסטרטגיה וקבלת החלטות.

אחת הבעיות המרכזיות בתורת המשחקים היא כמו זו של תחקיר הנעשה כהילכתו.רוב הסיטואציות יכולות להיות מנותחות בצורות רבות המובילות למסקנות שונות וסותרות אחת את רעותה.אנו נדרשים לבחור מבין המסקנות וההמלצות הללו שלא תמיד יביאו לפתרון האופטימלי במציאות העתידית.החיזוי לכשעצמו עשוי להשפיע על האנשים "המשחקים" ובכל להטות את התוצאות הסופיות.

אם נוסיף לכך את התיאוריה שקובעת כעובדה או אי העובדה שחיינו מורכבים מרצף מקרי של ארועים שאינם קשורים זה בזה ושהאקראיות,המקריות והמזל או אי המזל הם המרכיבים העיקריים שבהם.( בחיים) הרי שיש לנו כאן עוד נדבך למורכבות החשיבה שלנו והשמוש הנבון בתורת המשחקים.

אני, לכשעצמי סבור שיש הרבה מאוד מרכיבים נכונים בתורת המשחקים כל עוד אנו מודעים להבדלים בין בני אדם ,לשוני ולכשלים הלוגיים הקיימים בתוך החשיבה שלנו.התבוננות מעין זו עשוייה להביא אותנו לשמוש מושכל ונבון ב"משחקים" הללו.
ד"ר אבי זלבה, קרימינולוג ויועץ ארגוני



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב